24 september 2017 – 15:00 uur
ANA GACEVA : PIANORECITAL van een Macedonische pianiste

Het concertseizoen 2017-2018 opent met een pianorecital van de Macedonische Ana Gaceva, in haar geboorteland een van de bekendste pianisten. Als soliste concerteerde zij met verschillende bekende orkesten en kamermuziekensembles in prominente concertzalen in New York, Parijs, Wenen, Salzburg, Skopje, Minsk e.a.
Haar Nederlandse collega-pianist Marcel Worms omschrijft haar als “een boeiend en virtuoos musicus.”

Naast werken van Debussy, Schumann en Ginastera zal zij stukken spelen van
componisten uit Macedonië, die in Nederland niet of nauwelijks bekend zijn.
Samen met Marcel Worms wordt Ma mere l’Oye van Ravel uitgevoerd

… Ana Gaceva is, without any doubt, an excellent technician, whose virtuous qualities spontaneously stand out during the concert. Once again we have to underline Gaceva’s musical sensibility… she has incredible skills to create a beautiful tone and phrase……music “speaks” through her hands! (Dnevnik, 2012)

Programma
Jana. Andreevska: Study for piano
Claude Debussy: Preludes
Maurice. Ravel: Ma mere l’Oye (Quatre-mains met MARCEL WORMS)
Kokan. Dimusevski : New York Evening Piano / Umbrella Widman
Robert Schumann: Drei Fantasiestϋcke Op.111
Michael. Bakrnchev: Variations for piano
Alberto Ginastera: Danzas Argentinas

29 oktober 2017 – 15:00 uur
ENSEMBLE LA CORELLA : ‘INSTRUMENTALE PIONIERS’
Femke Huizinga, barokviool – Kim Stockx, dulciaan (vroege fagot) – Liga Vilmane, klavecimbel

Het programma ‘INSTRUMENTALE PIONIERS’ is een muzikale ontdekkingstocht in de 17e eeuw.
Hier vinden we de oorsprong van de instrumentale muziek; een fascinerende tijd met een heel eigen klank, waarin veel werd geëxperimenteerd. Nieuwe compositiestijlen, instrumenten en speeltechnieken werden ontwikkeld en uitgevonden. De gehele westerse muziekgeschiedenis staat op de schouders van pioniers als Palestrina, Fontana, Bertoli, Orlando di Lasso, da Cima e.a.

26 november 2017 – 15:00 uur
HET HAARLEM PIANOTRIO
Eduardo Paredes Crespo, viool; Isabel Vaz, cello; Daan Treur, piano

Het “Haarlem Pianotrio” is internationaal van samenstelling. Het werd In 2015 opgericht door een Boliviaans-Braziliaanse violist, een Portugese celliste en een Nederlandse pianist. Ze ontmoetten elkaar op de School voor Jong Talent te Den Haag en op het Conservatorium van Amsterdam.
Op zondag 26 november komt het ensemble naar “De Hoop” met een interessant programma en de naam van het ensemble geeft al aan dat u trio’s gaat beluisteren voor de combinatie piano, viool en cello.

Van Joseph Haydn wordt het trio in Fis klein gespeeld. Haydn schreef zijn trio’s voor uitvoering in kleine kring, in de intimiteit van de kleine ruimten. Schuilkerk de Hoop voldoet dus geheel aan zijn wens !

Tchaikovski schreef zijn prachtige serie ‘Seasons’ in 1875 in opdracht. De 12 korte stukjes verbeelden de maanden van het jaar. Hier worden Oktober, November en December uitgevoerd.
Van de Spaanse componist Joaquin Turina klinkt pianotrio Nr. 2, Op. 76., dat hij schreef in 1933.
Na de pauze wordt u getrakteerd op het schitterende, onvolprezen “Dumky trio” van Antonin Dvorak. De bijnaam is afgeleid van een Oekraïnse volksdans waarin levendige uitgelaten vrolijke, vaak door stampende voeten begeleide melodieën worden afgewisseld met rustiger passages.

Joseph Haydn, Pianotrio No. 40 in fis klein

Joaquin Turina: Pianotrio Op. 76

Pyotr Illyich Tchaikovski: Seasons (selectie)

Antonin Dvorak: Dumky Trio

28 januari 2018 – 15:00 uur
BRISK : ‘CANÇÃO’
Susanna Borsch, Alide Verheij, Marjan Banis en Bert Honig

CANÇÃO
De blokfluit moet in de allereerste plaats de menselijke stem imiteren, omdat ze dat zo goed kan. Dat schreef Sylvestro Ganassi in 1535. Dit nieuwe kwartetprogramma is een caleidoscoop van Spaans en Portugees repertoire dat steeds gebaseerd is op vocale muziek. Liederen zonder woorden worden uitgevoerd op een indrukwekkende verzameling blokfluiten in alle soorten en maten.
BRISK speelt muziek uit de middeleeuwen en de renaissance: een Agnus Dei uit de Missa de Barcelona, en virtuoos versierde liedbewerkingen van onder meer Coelho, Carreira, Cabézon en Victoria. Maar er klinken ook nieuwe bewerkingen van romantische muziek en van fadomuziek, hartstochtelijk en melancholisch.

25 februari 2018 – 15:00 uur
TRIO DUMAS: ‘Hongaars-Oostenrijkse dialogen’
Foto:
Hans van den Bogaard
Joseph Puglia, viool – Örs Köszeghy, cello – Chaim Steller, altviool

De leden van het strijktrio Trio Dumas komen uit drie zeer verschillende landen:
de V.S., Hongarije en Nederland. Ze komen dus allemaal uit een eigen cultuur en traditie,
maar ze hebben hun grenzen overschreden. Zo studeerde violist Joe Puglia aan de vermaarde Julliard School in New York én aan het conservatorium van Den Haag, altviolist Chaim Steller in Amsterdam en Freiburg en cellist Örs Kőszeghy in Budapest en Amsterdam. Allen zijn nu lid van vooraanstaande ensembles en orkesten: Joe bij het Asko|Schönberg-ensemble, Chaim bij Orchestra Mozart Bologna en het Lucerne Festival Orchestra en Örs bij Amsterdam Sinfonietta.

HONGAARS-OOSTENRIJKSE DIALOGEN:
Trio Dumas heeft al sinds hun eerste concert 10 jaar geleden in het Bartók Memorial House in Budapest een diepe en persoonlijk affiniteit met 20ste eeuwse Hongaarse muziek. Met de vroege cellosonate van György Ligeti en het strijktrio van de (ten onrechte!) minder bekende Sándor Veress komen twee van de grootste componisten van de afgelopen eeuw aan het woord. De Weense Klassieken dienen van repliek in drie zelden gespeelde meesterwerken: Schubert’s charmante onvoltooide strijktrio, Mozart’s geestige en intieme duo voor viool en altviool, en tot slot Beethoven’s magistrale strijktrio in c klein, op. 9. nr. 3, een hoogtepunt uit zijn vroege oeuvre.

Franz Schubert (1797-1828)
Strijktrio fragment in Bes groot, D.471 (1816)

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Duo voor viool en altviool No.1 in G groot, K.423 (1783)

Sandor Veress (1907-1954)
Strijktrio (1954)

György Ligeti (1923-2006)
Sonate for violoncello solo (1948/53)

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Strijktrio Op.9 Nr.3 in c klein (1797–‘98)

25 maart 2018 – 15:00 uur
DUO MARTIJN WILLERS, piano – JORIS VAN DEN BERG, cello : Cellosonates van BEETHOVEN
 
Joris van den Berg en Martijn Willers werkten voor het eerst samen in 2006, tijdens de voorbereiding voor het 1e Nationaal Celloconcours 2006. Nadat het concours met een 1e prijs voor Joris werd afgesloten besloten de jonge musici samen te blijven werken.
In het zoeken naar de muzikale waarheid en de muziek tot het uiterste uitdiepen vinden Joris en Martijn in elkaar ideale collega’s. Met hun energieke en doorleefde concerten, spontaan maar doordacht spel en zichtbaar plezier in de muziek veroveren ze de harten van vele luisteraars.

10-jarig Jubileum. Beethoven: de 5 cellosonates
Het Duo bestaat 10 jaar! Om dit te vieren staan voor het seizoen 2017 – 2018 alle 5 cellosonates van Ludwig van Beethoven op de lessenaars. Een groot project waar ze al jaren van dromen. De sonates van Beethoven zijn een hoeksteen van het repertoire, met werken uit de drie belangrijkste stijlperiodes van de grote componist. Uitgevoerd worden:

Sonate nr. 2 in G, Op. 5, nr. 2
Sonate nr. 3 in A, Op. 69
Sonate nr. 5 in D, Op. 102, nr. 2